Ismail LAHLOU

Maître de Conférences

IUT DIJON-AUXERRE

CREGO, Centre de Recherche en Gestion des Organisations (EA 7317)

2015 Programme Individuel de Recherche (IRP), HEC Paris.

2014 Doctorat en Sciences de Gestion, Univ. Rennes 1, IGR-IAE de Rennes,
Centre de Recherche en Économie et Management (UMR CNRS 6211).

Sujet : "Corporate Board of Directors : Structure and Efficiency"

Thèse soutenue le 28 Novembre 2014, devant le jury composé de :
- Eric De Bodt, Professeur à l’Université de Lille 2, rapporteur
- Patrice Fontaine, Directeur de Recherche CNRS (Eurofidai), président du jury
- Edith Ginglinger, Professeur à l’Université de Paris-Dauphine, rapporteur
- Franck Moraux, Professeur à l’Université de Rennes 1, examinateur
- Patrick Navatte, Professeur à l’Université de Rennes 1, directeur de thèse

Mention : Très honorable avec les félicitations du jury à l’unanimité

Février 2013 Doctorant invité, HEC Paris, Département Finance.

2011 Master 2 Finance, Univ. Rennes 1, IGR-IAE de Rennes.

Depuis le 01/09/2017: Maître de conférences
Université de Bourgogne, IUT Dijon-Auxerre

2016-2017: Enseignant-Chercheur contractuel
Univiversité de Rennes 1

2014-2016: Attaché Temporaire d’Enseignement et de Recherche
Univiversité de Rennes 1,

2011 - 2014: Doctorant contractuel avec mission d’enseignement
Univiversité de Rennes 1,

Enseignements dispensés
- Comptabilité générale (CM & TD, L1 DUT TC)
- Gestion financière & Budgétaire (CM & TD, L2 DUT TC)
- "Corporate Finance" (CM, M2 recherche en Finance, dispensé en anglais)
- Analyse de la valeur et gouvernement d’entreprises (CM, M2 ASF)
- Mathématiques financières (CM, L3 Sciences de gestion)
- Gestion financière (CM, ESIR 2)
- Finance d’entreprise (CM, L2 ENSCR)
- Management Financier (CM, M2 chimie)
- Diagnostic Financier (TD, M1 Sciences de gestion)
- Financement et Prévisions Financières (TD, L3 Sciences de gestion)
- Investissement (TD, L3 Sciences de gestion)

Activités de support à l’enseignement
- Co-responsable du Master 1 Finance Contrat de Professionnalisation
- Enseignant référent de l’association Club IGR Finance
- Intervention au sein du jury de sélection d’étudiants en Master Administration des Entreprises à l’IGR-IAE de Rennes
- Membre de l’équipe organisatrice du concours IAE-message
- Représentation du corps enseignant lors du salon du lycéen et de l’étudiant
- Intervention au sein des jurys mêlant praticiens et universitaires lors des journées de simulation des entretiens de recrutement

Publications

2017 "Director Compensation Incentives and Acquisition Performance", [avec Pr. Patrick NAVATTE], International Review of Financial Analysis, Volume 53, October 2017, Pages 1-11 (CNRS 3, FNEGE 3, HCERES B)
Abstract This paper investigates the relation between director compensation structure and shareholder interests in the context of acquisitions. Our evidence suggests that acquirer firms that compensate their directors with a higher proportion of incentive-based compensation have significantly higher stock returns around the announcement. Compared to acquirers in the low equity-based compensation group, acquirers in the high equity-based compensation group outperform by 9.54% in a five-day period surrounding the announcement date. These results hold even after controlling for endogeneity issues. We further find that acquirers with higher equity-based pay exhibit greater improvements in stock price and operating performance in the three-years following acquisitions. An increase in director equity-based pay also results in a lower acquisition premium for targets. These results indicate that equity-based compensation provides incentives for directors to make decisions that meet the interests of shareholders.

Papiers de recherche :

2017 "The Determinants of Board Size, Independence and Duality"
Abstract Using a 18-year panel data set on the Standard & Poor’s 1500 firms covering the time period from 1997 to 2014, this paper examines the trends and determinants of corporate board structure (Board size, independence and CEO duality). Our hypotheses lead to predictions that firm complexity and advising requirements, the costs of monitoring and advising, ownership structure and CEO characteristics are important determinants of board structure. Our findings provide strong empirical evidence in support of these hypotheses. We also find some evidence that the Sarbanes-Oxley Act of 2002 has had an impact on board structure and its determinants.

2017 "Advisory Directors’ Presence on the Board : Does it Matter ?" [avec Pr. Patrick NAVATTE]
Abstract The main objective of this paper is to investigate the effects of advisory directors’ presence on the board on the board’s overall effectiveness in value creation. To achieve this purpose, we first explore the channels through which this advisory measure influences firm value. Thus, the results suggest that the presence of at least one independent director principally committed to advising duties on the board leads to an increase in corporate innovation and a better acquisition performance. We then examine the net effect of this measure by focusing on its impact on firm value. Our findings highlight that the presence of advisory directors on the board is associated with a significant increase in firm value, especially for highly innovative firms and those with high advising needs and less powerful CEOs.

Hal